Open dag kunstacademie Arnhem


Afgelopen zaterdag was de open dag van de kunstacademie in Arnhem. Ik ben al een tijd bezig met het zoeken naar een leuke studie en aangezien ik graag de design-kant op wil, is een kunstacademie de geschikte plek. Ik zit momenteel in vijf VWO dus er is nog tijd zat om over alles na te denken, maar toch wil alvast goed zicht hebben op de opleidingen die ik hierna kan gaan doen. Ik ben wezen kijken bij de studies Fashion Design en Product Design.
Fashion Design was heel gaaf! Aller eerst om de creaties, tekeningen en outfits van de studenten te zien, ten tweede ook om de geweldige studie. Studenten van de kunstacademie zien er enorm anders uit dan bij ons. Normaal heb ik in een gezelschap meestal de meest opvallende kleding aan, maar hier viel ik helemaal niet op! Echt heel leuk om een keer tussen mensen te zijn die het heel gaaf vinden om zichzelf te uiten via hun kleding en zich totaal niet schamen voor de (soms wat overdone) creaties die ze aantrekken. Iedereen was lekker zichzelf op zijn eigen manier. Het klinkt nu misschien als een ongerept zooitje alto's bij elkaar, dat was totaal niet het geval. Zowel de aankomend studenten, die kwamen kijken, als de huidige studenten sloegen nooit de plank mis, maar zagen er gewoon "cool" uit.
Tijdens een praatje over de studie Fashion Design drong het hoofd van de afdeling ons erop aan goed te beseffen dat het een drukke studie is. Je werkt vijf dagen in de week van negen tot vijf op school waarna je thuis en ook in het weekend vaak tot ver in de avond nog door moet werken. Het romantische plaatje als in project catwalk werd volledig de grond in geboord en hij drukte ons op de harde feiten. Ook vertelde hij dat het eerste jaar van de studie  vooral wordt besteed aan het ontwikkelen van een eigen stempel en het afleren van trends en dergelijke. Het draait dus allemaal om je eigen creativiteit, bestwel gaaf vond ik! Veel succesvolle designers komen van deze opleiding zoals: Viktor & Rolf en Lucas Ossendrijver (Hoofd bij Lanvin Homme, en een groot creatief genie vind ik!)
De studie product design was ook super cool. Product design is veel breder dan de mode opleiding. Bij product design ga je aan de slag met het ontwerpen van: serviezen, bestekken, lampen, vazen, kasten, brillen maar ook tassen, schoenen en accessoires. Deze studie vond ik ook heel leuk. Het was een stuk kleinschaliger dan de mode opleiding en de nadruk lag hier nog meer op het vinden van een eigen smaak en een soort eigen "signature". Product design lijkt heel erg op de studie Industrieel ontwerpen. Het verschil met de TU en de kunstacademie is echter, dat er veel minder nadruk licht op technieken. Bij de TU draait het om het voorafgaande onderzoek, de belangen van de maatschappij, materiaal onderzoeken etc. Op de kunstacademie kreeg ik het idee dat het veel meer om het ontwerpen zelf draaide, iets wat mij erg aansprak. 
Conclusie: ik weet nu vrijwel zeker dat ik de kunstacademie gaver vind dan studeren aan de universiteit. Probleem is alleen nog het kiezen van de juiste studie, want ik vond beide studies erg gaaf en ik moet nog maar even verder kijken wat ik wil. Ik weet het nog niet, we gaan het zien...