New York Fashion Week



Wat later dan alle andere Fashionweeks met mannenmode, is New York Fashionweek dan eindelijk in volle gang. De nieuwste looks voor spring/summer 2012 gaan op dit moment over de catwalk. De meeste modehuizen uit Europa laten hun mannen shows voor het volgende zomer seizoen vaak aan het begin van de voorgaande zomer zien. Zo zijn Paris fashionweek en Milaan Fashionweek vaak al in juni. New York Fashionweek mixt zowel mannen als vrouwen en verschilt in het algemeen vaak erg van de Europese varianten. In Parijs en Milaan worden vaak de oude bekende modehuizen als Chanel en Louis Vuitton geshowd. In New York worden vaak de wat meer affortable merken als Hilfiger en Lacoste  geshowd. Meestal worden na New York Fashionweek rond september weer nieuwe Fashion Weeks georganiseert in Europa met dan ook looks van beide sexen. Het leuke aan New York fashionweek is, dat het wat toegangelijker is waardoor de wat kleinere opkomende designers ook hun werk kunnen laten zien. Hierdoor komen verschillende arty designers ook bod, die anders nergens geshowd worden.
Persoonlijk vind ik de shows tot nu toe een beetje tegenvallen. Er zijn veel van dezelfde soort looks en ook veel dezelfde trends als aan deze kant van de Oceaan. Zo blijft coulor-blocking een groot deel van het straatbeeld bepalen komend zomerseizoen. Het is niet zo nieuw, maar ik ben wel blij dat deze trend blijft want ik vind hem echt geweldig. Ik houd ontzettend van al die felle kleuren en met name de primaire kleuren rood geel en blauw heb ik sinds deze zomer volop in mijn kast hangen.

 Victoria by Victoria Beckham                                 Marc by Marc Jacobs        

Alice + Olivia                                                                             Ohne Titel

Een andere eindeloos aanhoudende trend blijft de millitary trend. Deze kwam vooral terug bij de mannen looks van Tommy Hilfiger. Hoewel ik de millitary jasjes normaliter erg leuk vind vanwege de rijen glimmende knopen, vind ik deze erg tegen vallen, door de camouflage prints. Deze maken de looks vrij agressief. Bovendien vind ik de grauwe kleuren heel toepasselijk voor in de winter, maar ben ik van mening dat je deze toch beter in de kast kunt laten hangen als het over een zomer collectie gaat. 

Lacoste                                                                             Tommy Hilfiger

Lacoste                                .

Het blijft deze zomer ook weer populair om met grote vlakken te werken en daarin contrasten te gebruiken. Niet alleen met kleur in het colour-blocking maar vooral juist met zwart en wit. En ook door deze grote blokken zwartwit met kleur af te wisselen krijg een soort sixties-achtig effect wat ook deze zomer weer bij ons blijft. De grote zonnehoed blijft ook een gouden ouwe. Vooral bij de DKNY show waren deze veel gebruikt en ze zijn echt supergaaf!

Alice + Olivia                                                                                 DKNY

Jason Wu                                                                                      Ruffian

Wel totaal nieuw voor deze zomer is de kleur oranje. Deze latesixties/earlyseventies kleur is vooral gecombineerd bij marine blauw is ookal te zien in heel veel collecties voor aankomend winterseizoen. Hoewel ik de kleur oranje normaal afzichtelijk lelijk vind, moet ik zeggen dat deze trend me wel aanspreekt en dat de looks echt geweldig zijn. Beetje jammer dat er geen rekening wordt gehouden met ons, Nederlanders en dat wij de kleur oranje altijd moeten associëren met koninginnedag en brallende voetbalsupporters op het WK. (misschien verklaart dat mijn afkeer tegen deze kleur) Maaar de sinasappelkleur komt dus overal weer helemaal terug en dat kan de kleur eventueel redden van zijn lallende voetbal imago. 

 Jill Stuart                                                                           Erin Fetherston

 General Idea                                 .

Dan als laatste nog een show die mij vooral opviel. Ik vond deze op een site met alleen maar mannenlooks, dus vrouwenlooks zitten er helaas niet tussen. De show is zo bijzonder omdat ie eigenlijk tegen alle trends in ging. Deze looks van het merk Bucklerss (nog nooit eerder van gehoord) zijn wat grauw maar ik ben ontzettend fan van de a-symmetrische vormen en de kleine speelse details die de klassieke mode-idealen een beetje op de hak nemen. Zoals de bretels in de derde look. Het witte jasje is helemaal geweldig vooral door de schuin afgesneden hoeken.